Lean Management borgen in je organisatie

Het fundament is gelegd, je hebt de verspillingen geëlimineerd en men weet precies wanneer welke tools ingezet kunnen worden om het werk nóg beter te maken. Tijd voor de laatste stap: het borgen van deze verbetercultuur, zodat het als het ware verankerd ligt in het dna van de organisatie.

Een goede borging in je organisatie kost tijd. Een bedrijfscultuur verander je immers niet van de een op de andere dag. Daarom is het belangrijk dat er aandacht is voor het gedrag van medewerkers in de organisatie en verbeteringen zichtbaar zijn en geïmplementeerd worden in de standaardprocessen en -procedures. Voorkom de menselijke neiging om terug te vallen in oude gewoontes.

Daarbij zijn een of meerdere Lean ambassadeurs binnen je organisatie onmisbaar. Een ambassadeur fungeert als vraagbaak en motor achter het Lean Management. Hij of zij zorgt ervoor dat de verbetercultuur blijft leven door succesvolle verbeterprojecten een podium te bieden en nieuwe projecten aan te jagen en te faciliteren.

Lukt het je om de Lean manier van werken door te voeren in alle lagen van de organisatie, dan ben je in staat om onder alle omstandigheden op koers te blijven. Wat er ook gebeurt. In een omgeving waar iedereen met plezier zijn of haar werk doet en waarbij de klant voorop staat.

HIER HOUD IK MIJ GRAAG MEE BEZIG

HIER HOUD IK MIJ GRAAG MEE BEZIG