Lean > Fundament

Een sterk fundament creëren

Bij Lean Management draait het allemaal om het elimineren van verspillingen en creëren van maximale waarde voor de klant in alle bedrijfsprocessen. Met zo kort mogelijke doorlooptijden en tegen zo laag mogelijke kosten.

De methoden en technieken die worden toegepast om dit te bereiken zijn niet ingewikkeld. Het daadwerkelijk realiseren én vasthouden van de verbeteringen daarentegen, is dit in de praktijk vaak wel. Het geheim van een succesvolle Lean implementatie en continu verbeteren , zit ‘m in het creëren van een solide fundament. Zodat er een blijvende cultuuromslag binnen de organisatie ontstaat. Daarom starten we altijd met het analyseren van de bestaande processen en cijfers. Ook nemen we interviews af met medewerkers uit alle lagen van de organisatie, zodat we inzicht krijgen in de organisatie en de verschillende belangen.

Daarnaast is het belangrijk om een duidelijk doel stellen en te zorgen voor draagvlak. Een van de kenmerken van een excellente organisatie is namelijk dat alle betrokken medewerkers het gevoel hebben gewaardeerd te worden. Dat lukt alleen als er echt naar de medewerkers geluisterd wordt, de doelen helder geformuleerd worden en iedereen gemotiveerd is om deze te bereiken. Daarom laten we de mensen in de organisatie zelf ontdekken en ervaren hoe het is om Lean te werken. Dat doen we door in een veilige omgeving aan de slag te gaan met diverse verbeteropdrachten, zodat men naar hartenlust kan experimenteren en ontdekken wat wel werkt en wat niet. Zo merken medewerkers al snel dat Lean Management het werk vooral veel leuker maakt !

Ik wil graag aan de slag!

De methoden en technieken die binnen Lean Management ingezet kunnen worden, zijn geen wondermiddelen of quick fix oplossingen, maar bruikbare en praktische tools die je helpen om je doel te bereiken. Zie het als een gereedschapskist waar je uithaalt wat je nodig hebt om de klus te klaren. Een kast zet je immers ook niet in elkaar met alleen een hamer en je hebt niets aan een zaag als je een gat wilt boren.

Wij helpen je bij het kiezen van de juiste tools en trainen je in het gebruik ervan. Zodat ook jouw organisatie Lean kan worden.

Een gezonde organisatie, tevreden klanten en blije medewerkers: wij maken het mogelijk met behulp van Tijdstudies, Lean en Six Sigma

Lean

Six Sigma

Tijdstudie

Loop eens de werkvloer op van een bedrijf waar Lean gewerkt wordt. Je merkt direct het verschil. De medewerkers doen hun werk met plezier in een prettige werksfeer waarbij de klant voorop staat. Dit komt doordat dankzij de Lean methodiek processen efficiënter en slimmer ingericht zijn. Overbodige activiteiten en verspillingen verdwijnen daarmee als sneeuw voor de zon. Zo wordt met minimale inspanning maximale waarde gecreëerd.
Meten is weten, dat is het uitgangspunt van de Six Sigma strategie. Met een gereedschapskist vol statistische technieken en analyses kun je in principe alles verbeteren wat meetbaar is. Van klanttevredenheid tot milieudoelstellingen en van procesvariaties tot doorlooptijden. Six Sigma is daarmee een werkwijze die je helpt om bedrijfssuccessen te behalen, behouden en te maximaliseren waarbij de focus ligt op kwaliteit en wat de klant écht belangrijk vindt.
Je hebt de hele dag gewerkt, maar aan het einde van de dag heb je toch het idee dat je weinig productief bent geweest. Voor veel werknemers is dit een bekend fenomeen en voor veel managers een grote frustratie. Tijdstudie biedt uitkomst. Hiermee krijg je meer grip op de tijdsbesteding, werkdruk en eventuele verspilling binnen je bedrijf of organisatie. Zodat je op basis van objectieve data een goed doordacht verbetertraject kunt starten.

Wij werken Lean,
volgens de technieken Six Sigma en Tijdstudie

Lean

Loop eens de werkvloer op van een bedrijf waar Lean gewerkt wordt. Je merkt direct het verschil. De medewerkers doen hun werk met plezier in een prettige werksfeer waarbij de klant voorop staat. Dit komt doordat dankzij de Lean methodiek processen efficiënter en slimmer ingericht zijn. Overbodige activiteiten en verspillingen verdwijnen daarmee als sneeuw voor de zon. Zo wordt met minimale inspanning maximale waarde gecreëerd.

Six Sigma

Meten is weten, dat is het uitgangspunt van de Six Sigma strategie. Met een gereedschapskist vol statistische technieken en analyses kun je in principe alles verbeteren wat meetbaar is. Van klanttevredenheid tot milieudoelstellingen en van procesvariaties tot doorlooptijden. Six Sigma is daarmee een werkwijze die je helpt om bedrijfssuccessen te behalen, behouden en te maximaliseren waarbij de focus ligt op kwaliteit en wat de klant écht belangrijk vindt.

Tijdstudie

Je hebt de hele dag gewerkt, maar aan het einde van de dag heb je toch het idee dat je weinig productief bent geweest. Voor veel werknemers is dit een bekend fenomeen en voor veel managers een grote frustratie. Tijdstudie biedt uitkomst. Hiermee krijg je meer grip op de tijdsbesteding, werkdruk en eventuele verspilling binnen je bedrijf of organisatie. Zodat je op basis van objectieve data een goed doordacht verbetertraject kunt starten.
ONZE PARTNERS